Uterin Prolapsus (Pelvik Taban Bozuklukları)

Birden fazla doğum gerçekleştirmek, uzun süredir var olan kabızlık problemi, ağır yük kaldırma sonucu karın düşmesi, erken menopoz dönemi, yaşın ilerlemesi ve kalıtsal faktörler pelvik taban bozukluklarına neden olabilir.

Yaşam kalitesini ciddi derecede etekeleyin ve hastanın sadece fiziksel değil psikolojik olarak da rahatsızlanmasına neden uterin prolapsus; mesaneyi, rahim ve vajen olmak üzere pelvis içerisinde yer alan organları destekleyen pelvik kaslarının ve bağlarının zayıflaması sonucu ortaya çıkmaktadır.

Oldukça ciddi bir hastalık olmasına ve kişinin pelvik fonksiyonlarının bozulmasına neden olan uterin proplapsus, genellikle ileri yaş hastalığı olarak varsayıldığı için sıklıkla ihmal edilmektedir. Fakat gelişen teknolojik metotlar sayesinde günümüze teşhisi ve tedavisi oldukça kolaylaşmıştır.

Pelvik taban bozuklukları geçiren hastalarda ağırlıklı olarak özellikle lavabo kullanamında meydana gelen ağrı ve baskı hissi şikayetleri bulunmaktadır. Vajen ve makat organlarındaki ağrı ve baskı hissi haricinde, kişi mesane boşaltımı sonrasında tam olarak rahatlayamama hissini de yaşayabilir. Kabızlık ile vajenden dışarı sarkan ve topa benzeyen dokunun varlığı da uterin proplasus belirtileri arasında yer almaktadır.

Uterin proplasus teşhisinde ilk önce kişiye pelvik muayene yapılmaktadır. Hastanın ağrı ve acı şiddetine bağlı olarak da ultrason yardımıyla görüntüleme yöntemlerine başvurabilmektedir.

Pelvik taban bozuklukları tedavisinde tıbbı yöntemlere başvurulabildiği gibi kişinin kendisinin de uygulayabileceği yöntemler bulunmaktadır. Hastanın tek başına yapabileceği tedavi yöntemleri arasında kegel egzersizleri yer almaktadır. Hastanın kendi başına yapamaması durumlarında ise Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon merkezlerinden yardım alınabilmektedir. Ayrıca kişinin tütün mamullerini bırakması ve sağlıklı kiloda kalması da uterin proplasus için önerilen tedavi yöntemleri arasında yer almaktadır.

Daha ileri seviyelerde olan hastalar için de cerrahi yöntemler uygulanmaktadır. Ameliyat gerektiren operasyonların başında ise vaginal yoldan rahmin alınması işlemi uygulanmaktadır. Fakat cerrahi operasyonlarda kalıcı bir sonuç alınmama ihtimali de bulunmaktadır. Ayrıca ameliyat gerçekleşmeden önce hasta, uzman doktorlar tarafından detaylı bir incelemeye alınmalıdır.