Günümüzde en sık rastlanılan kadın hastalıklarından biri olan myomlar, rahmin kas tabakasından kaynaklanan iyi huylu tümörlerdir. Myomlar ergenlik-genç erişkinlik döneminde nadiren ortaya çıkmakta; 30 ila 40 yaş arasındaki kadınlarda daha çok görülmektedir.

Genel olarak hormonal durumlardan etkilendiği bilinen miyomlar, menopoz sonrası dönemde küçülme eğiliminde olmakla beraber, menopoz sonrası büyüyen myomların habis (kötü huylu) dönüşüm açısından takibe alınması gerekebiliyor. Neyin sebep olduğu bilinmemekle birlikte miyomların 1000’de 1 ‘inde kanserleşme olasılığı bulunabilmektedir.

Myom Belirtileri

Myomların büyük bir kısmı hastalarda herhangi bir bulgu ve şikâyete sebep olmamaktadır. Ancak bir kısmında anormal kanamalar, rahatsız edecek derecede ağrılı ve kanamalı regl dönemleri, sırt ağrısı ve ağrılı cinsel birleşme gibi bir takım belirtilere rastlanabilmektedir.

Bunun yanı sıra, kimi miyomlar kitle etkisiyle mesane üzerinde baskı yaparak mesanenin genişlemesini engeller ve hastanın sık tuvalete çıkmasına neden olabilir. Yine aynı şekilde yaptığı baskı sonucunda makata baskı sürekli bir tuvalet ihtiyacı varmış hissine yol açabilir.

Myomlardaki en büyük sorunlardan biri de rahmin içindeki kitle gibi davranışlar sergileyerek gebeliğe engel olmalarıdır. Özellikle rahmin iç yüzeyine yakın olan miyomlar, sperm ve yumurtanın birleşiminden oluşan embriyonun tutunacağı alanı bozabilirler.

Bunların yanı sıra, periyodik sağlık kontrollerinin atlanması sebebiyle farkında olunmayan bir takım miyomların fazla büyümesi nedeniyle miyomlar karnın alt bölümünde ele gelen bir kitle olarak ta karşımıza çıkabilmektedirler.

Tanı Yöntemleri

Myomlar genellikle rutin jinekolojik muayeneler sonucunda ortaya çıkar. Fizik muayene ile birlikte yüksek çözünürlüğe sahip ultrasonlardan faydalanılarak tespit edilebilmektedirler.

Eğer kitle büyükse veya rahim dokusu tam olarak seçilemiyorsa herhangi bir karışıklığa yol açmaması adına MR çekilebiliyor. MR görüntüleme yöntemiyle yumuşak dokularda detaylı bilgi alınabiliyor. MR myom ameliyatı öncesi en önemli yol göstericilerden birisidir. Özellikle kapalı ameliyatlardan önce MR ile myomların yerinin haritalanması ameliyatı teknik olarak kolaylaştırmaktadır.

Myom Tedavi Yöntemleri

Myomların pek çoğu herhangi bir belirti veya şikayete yol açmaksızın, rastlantısal olarak tespit edilirler. Böyle miyomlarda genellikle herhangi bir tedavi verilmeksizin miyom periyodik olarak takip edilir.

Bunun dışında tespit edilen miyomlar bir takım belirtilere yol açıyorsa bir takım tedaviler uygulanabilmektedir. Tedavi, genel olarak, cerrahi yöntemlerle uygulanmaktadır. Ameliyat kararı hastanın yaşı, şikayetleri, miyom sayısı ve yerleşimi ile hastanın çocuk sahibi olup olmadığına göre verilir ve ameliyatın kapsamı belirlenir.

Myom ameliyatları iki şekilde yapılabilir birinci seçenek myomun çıkarılması (myomektomi) şeklinde yapılır. Hastanın çocuğu yoksa ve gelecek dönemlerde çocuk sahibi olmayı düşünüyorsa, başka bir miyom çıkana kadarki sürede çocuk sahibi olabilmesi adına rahim fonksiyonun devam etmesi için myomun çıkarılması işlemi uygulanmaktadır.

İkinci seçenek ise rahimin tümüyle çıkarılması (histerektomi) şeklinde gerçekleştirilir. Myomlar rahim tarafından çok sık üretilen tümörler olduğu için eğer hastanın çocuğu varsa ve başka çocuk doğurması söz konusu değilse 40’lı yaşlardan sonra rahmin tekrar myom üretmemesi adına alınması tavsiye edilebilir.

Bu ameliyatlar birkaç farklı yöntemle uygulanabilir:

Histeroskopi

Bu yöntem de, ağrıya yol açan ve sık ya da şiddetli kanamaya neden olan küçük myomlar vajinal yoldan girilerek alınıyor. Rahmin altında veya iç tabakasında yer alan myomlar özel bir görüntüleme sistemi yardımı ile çıkartılabiliyor.

Kapalı Ameliyatlar

Kapalı ameliyatlar ise laparoskopik veya robotik cerrahi yöntemleriyle yapılıyor. Bu yöntemlerle myomlar rahim duvarından çıkarılır ve varsa bölgedeki kanamalara müdahale edilerek, o bölgenin dikilmesiyle gerçekleştirilir.

Açık Cerrahi

Bu yöntem göbeğin üst kısmına kadar ilerlemiş çok büyük boydaki tümörlerin çıkarılmasını kapsamaktadır. Myomların büyük olması sebebiyle laparoskopik veya robotik yöntemde çalışılacak alan bulunmadığından açık cerrahi yöntemiyle kesi yapılarak miyomlar temizlenir.

İlaç Tedavisi

Cerrahi tercih edilmeyen kimi uygun hastalarda ise ilaç tedavisine başvurulabiliyor. İlaç tedavileri her ne kadar myomları ortadan kaldırmasa da, miyomun neden olduğu aşırı kanamaların azaltılması ve myomun geçici olarak küçültülmesi sağlanabilmektedir.