İdrar Kaçırma Tedavisi

İdrar kaçırma, mesane kontrolü kaybı sonucunda oluşan istemsiz idrar çıkışı anlamına gelmektedir. Günümüzde neredeyse her kadının yaşadığı ürojinekolojik şikayetlerin başında gelmektedir. Ağırlıklı olarak da öksürme, hapşurma, aşırı sıvı tüketimi ve aniden gelen idrara çıkma isteği sonucunda meydana gelmektedir.

Kadınlarda erkeklere kıyasla idrar kaçırma problemi dah sık rastlanmaktadır. Halk arasında yaşlılık hastalığı olarak nitelendirilmesine rağmen her kadın günlük hayatında idrar kaçırma rahatsızlığı yaşayabilmektedir.

İdrar kaçırma rahatsızlığı dörde ayrılmaktadır. Buna göre;

• Stres tipi idrar kaçırma (karın basıncını artıran hareketler sonucu idrar kaçırma)
  • Sıkışma tipi idrar kaçırma (aniden gelen idrara çıkma isteği ile idrar kaçırma)
  • Karışık tip idrar kaçırma (stres ve sıkışma tiplerinin aynı anda görülmesi ile idrar kaçırma)
  • Taşma tipi idrar kaçırma ( mesanenin dolmasına rağmen kişinin sıkışıklık hissetmemesi sonucu idrar kaçırma)

Hastaya konulan idrar kaçırma teşhisi bu dört türe göre belirlenmekte ve sonucunda uygun tedavi uygulanmaktadır.

İdrar Kaçırma Nedenleri

Nörolojik ve diyabetik hastalıklar, idrar yolları enfeksiyonu, kabızlık, hamilelik, kanser, mesane taşı ve ilaçların yan etkileri idrar kaçırma nedenleri arasında yer almaktadır. Tıbbi nedenler haricinde kafein tüketimi, sigara ve alkol kullanımı ile aşırı sıvı tüketimi de geçici idrar kaçırma rahatsızlığına neden olmaktadır.

İdrar Kaçırma Belirtileri

İdrar kaçırma, mesanenin kontrol dışı idrar çıkışı ile oluşmaktadır. İdrar kaçırma belirtileri ise şu şekildedir:

• İdrara çıkarken ağrı (herhangi bir enfeksiyon olmasa bile)
  • İdrara çıkamama veya sık idrara çıkma
  • Sık sık enfeksiyon geçirmek

İdrar Kaçırma İçin Tanı Yöntemleri

İdrar kaçırma şikayetinin tanısında hastayı zorlamayacak yöntemler uygulanmaktadır. Ayrıca sık görülen bir ürojinekolojik hastalık olmasından dolayı da tedavi yöntemleri oldukça kolaydır. Fakat özellikle idrarda kan gelmesi durumu yaşayan hastalar için idrar kaçırma şikayeti ciddi rahatsızlıkların habercisi olabilmektedir. Ayrıca kişinin yaşam kalitesini ve günlük aktivitelerini de olumsuz yönde etkilemektedir.

İdrar kaçırma tanısında öncelikli olarak idrar tahlili ve kan testi tetkiklerine başvurulur. Bu testler genellikle teşhisin konulması ve tedaviye başlanması için yeterli olmak birlikte hastanın şikayetlerine bağlı olarak bazı durumlarda detaylı tetkikler de istenebilmektedir. Postvoidal rezidüel volüm bu tetkiklerin başında gelmektedir. Bu yöntem ile idrara çıkan hastanın mesanesinde kalan idrar miktarı ölçülmesi amaçlanmaktadır.

İdrar yolları enfeksiyonu için kullanılan teşhis yöntemlerinden ultrason ve sistoskopi de idrar kaçırma şikayeti olan hastalara uygulanabilmektedir. Ayrıca yeme-içme alışkanlığı ve hastalıklar haricinde idrar kaçırma şikayeti stres yüzünden de ortaya çıkabilmektedir. Bu yüzden idrar kaçırma tanısı için stres testi de hastaya uygulanabilmektedir.

İdrar Kaçırmanın Tipleri Nelerdir?

Stres tipi idrar kaçırma: Öksürme, gülme, hapşırma, egzersiz veya cinsel ilişki sırasında gibi fiziksel aktiviteler esnasında idrar kaçırma olması.

Sıkışma tipli (urge) idrar kaçırma: Mesane dolu veya boş iken aniden gelişen tuvalete gitme isteğinden sonra gelişen istemsiz idrar kaçırmadır. Özellikle su sesi (örneğin bulaşık yıkama), soğuk içecekler veya soğuğa maruz kalmak, bu durumu tetikleyebilir. Beklenmedik zamanlarda hatta uykuda da ortaya çıkabilen bu durumdur.

Karma (mikst) idrar kaçırma: Stres ve sıkışma tipli idrar kaçırma durumları, birlikte görülmektedir.

Ürojinekoloji alanında idrar kaçırma (Üriner inkontinans) sorunu için uyguladığımız tedavi yöntemleri şunlardır:

• Mesane egzersizleri
  • Planlı tuvalet egzersizleri
  • Pelvik taban kas egzersizleri
  • Elektriksel stimülasyon
  • Çeşitli medikal araç ve cihazlar
  • Farmakolojik tedavi (ilaç tedavisi)
  • Sentetik materyal enjeksiyonları
  • Mesanenin kas tabakasına botox uygulaması
  • Cerrahi tedavi

Stres Tipi İdrar Kaçırmanın Tedavisi Nedir?

Bu tip idrar kaçırmanın ideal tedavisi, cerrahidir. Bu amaçla da en sık ve en etkili cerrahi tedavi, idrar yolu altına yama yani mesh konulmasıdır.  Bu yama, üretrayı destekleyerek idrar kaçırmayı engeller.  Vajinal yoldan operasyon yapılır.

Üretra altına yapılan 1cm’lik küçük bir kesiden iğne ile girilerek yama üretra altına yerleştirilir. Amaç dokulara en az zarar vererek kısa sürede işlemi bitirmektir. Konulan meşin gerginliği bu konuda deneyimli cerrah tarafından belirlenir. TVT (Tension free Vaginal Tape), TOT (Trans Obturator Tape), Miniaskı bu amaçla yapılan ameliyatlardır.

İdrar Kaçırmanın İlaçla Tedavisi Var Mıdır?

Stres tipi idrar kaçırması olmayan yani sıkışma tipi idrar kaçırması olan hastalarda medikal tedavinin yeri vardır ve başarılı bir şekilde kullanılmaktadır. Özellikle aşırı aktif mesane olarak adlandırılan ani işeme hissi idrar kaçırmada ilaç tedavisi planlanabilmektedir.

İdrar kaçırmaya ne iyi gelir?

Günlük sıvı alımını dengelemek, aşırı kafein, baharat ve asit içeren yiyecek ve içeceklerden uzak durmak, fiziksel aktiviteler artırmak, sigara kullanımından kaçınmak ve kronik rahatsızlıkların tedavi edilmesi idrar kaçırma rahatsızlığına iyi gelmektedir.

Her idrar tutamama idrar kaçırma rahatsızlığı belirtisi midir?

İdrar tutamama ağırlıklı olarak idrar kaçırma rahatsızlığının belirtisi olmaktadır. Öte yandan ihmal edilmesi durumundan başka sağlık sorunlarına da neden olabilmekte ya da en başından başka bir hastalığın da belirtisi arasında yer alabilmektedir.

İdrar kaçırma rahatsızlığına hangi bitkiler iyi gelir?

Sarı kantaron, civanperçemi ve meşe kabuğu bitkileri ile yapılan karışımlar özellikle idrar söktürücü özelliğe sahip olduğu için idrar kaçırma rahatsızlığı yaşayan hastalar için önerilmektedir.

İdrar kaçırma rahatsızlığını engellemek için hangi egzersizler yapılmalıdır?

Kegel egzersizleri kişinin idrar kaçırma rahatsızlığını engellemek için yapabileceği aktiviteler arasında yer almaktadır. Kegel egzersizleri mesane kaslarını kuvvetlendirerek kontrol dışı idrar çıkışını engellemektedir. Kişinin idrar sıkışıklığı yaşamadığı veya idrara çıkma isteği gelmediği anlarda bu durumlardaymış gibi pelvik taban kaslarını 5 dakika boyunca sıkması ile yapılmaktadır.

İdrar kaçırma psikolojik nedenlerden olabilir mi?

Çoğu hastalarda idrar kaçırma, psikolojik nedenlerden de olabilmektedir. Öte yandan jinekolojik muayene yaptırmakta fayda bulunmaktadır. Çünkü psikolojik nedenler ile idrar kaçırma oranı oldukça düşüktür.

Hasta Hikayeleri
Videolar
Hasta Yorumları
Melda Yılmaz

Hocam işinin ehli sizi her zaman rahatlatan ve hamile kalmadan önce ve hamilelik sürecinizde hertürlü problemde yanınızda olan bir doktor. Şimdi oğlumuzu kucağımıza her aldığımda iyi ki Müberra hanım diyorum.

Şeyma Delen

Gönül rahatlığı ile gidebilirsiniz. Güler yüzü, bilgisi ve enerjisi ile bizi kendi yakını gibi karşıladı. Güler yüzünün yanında işini yaparken ki ciddiyeti ve bilgiye dayalı duruşu bizi çok rahatlattı. Sağlık işinin ciddiyeti ile insalığının güzelliğini çok iyi dengelemiş, naif, sakin birisi. Kendisini tanıdığımıza çok mutlu olduk.

Canan Caner

Kızımın adet düzensizliği şikayetleri sebebiyle genel kontrol amacıyla hocamı tercih ettik hocam kızımı incitmeden gücendirmeden muayene etti kendisine çok teşekkür ederim.

Hatice Karataş

Müberra hocam yumurtalık kistlerimi almıştı geçtiğimi ay kendisiyle başarılı bir operasyon geçirdik kendisine benim bu hassas dönemimde yanımda olduğundan dolayı çok teşekkür ederim.

Ürojinekoloji

Ürojinekoloji, özellikle kadın hastalıkları ve doğum ile üroloji branşlarının kadınlarda aşırı aktif mesane, pelvik organ sarkmaları, idrar kaçırma şi..

Normal Doğum ve Sezeryan

Normal Doğum Süreçleri Normal doğumun daha açıklayıcı ismi spontan vajinal doğumdur. Yani doğal olarak kendiliğinden başlayan bebeğin vajinal yolla ç..